Tuesday, 26 November 2013

ada apa dengan hati...?

Assalamualaikum....

mood sudah mari...mood sudah mari....ok,mari kita teruskan...

berapa lama dah tak cuci sawang ni ni...?..erk..cuci sawang...?kalau geng group x-smajp baca ni...lain dah maknanya ni...ooo...baru ku tahu....hahaha....

hujan...hujan...dan hujan...best!...sebab ada alasan boleh sambung tido sml...ada alasan malas nak pergi pasar...ada alasan nak memeruk kat dalam rumah je...

buat apa pagi@ ni erh...mmm...apa lagi...geng wasap dah memanggil tu...cakap je kat dorang tengah sibuk menyidai kain tu...walaupun tengah melengkau dalam selimut...bukan dorang tahu pun...hahaha...

sama la jgk chatting kat fb...cakap je sibuk nak buat assigment..padahal tgh syok download movie...hahaha...apa2 pun boleh....

ape ummi ngarut pagi2 ni...?
xde apa la....saje je....>>>tipu je...org bukan tahu pun apa ada dalam hati kita...kan...?

eh...ummi tengah marah ke...?
xde la...saje je...tiba2 je nak tulis macam tu...>>>tipu je...bukan orang tahu pun....kan?


macam best je ayat ni...















Thursday, 5 September 2013

Perginya Dia Seorang Sahabat....

Assalamualaikum.....

morning everyone.....

mood masih ke laut....seorang demi seorang pergi....meninggalkan kami insan2 yang menyayangi....

sabtu lepas kawan baik ummi pergi kerana telah di jemput Ilahi pulang ketempat persemadiannya...
sangat sedih dan sangat2 terkilan....

sebabnya waktu tu ummi ada kat kelantan untuk menghadiri majlis di rumah menantu ummi.dapat tahu pun lepas maksu call pukul 9am.kebetulan waktu tu bawak anak2 ummi ni mandi kat Pantai Irama.ye la....majlisnya lepas zohor,boring2 dok kat homestay tu.....bawak la anak2 ronda2 area situ.

lepas maksu call tu,ummi terus cakap kat abah,ummi nak balik cepat.taknak tunggu sampai majlis tu....lambat tu....

so abah ajak ummi pegi rumah famili besan ummi tu sebabnya dok call farah n izhar tu,tak jawab2...tensen betoi!.....

alhamdulillah.....famili izhar sangat2 memahami.....

lepas jamuan makan lebih kurang pukul 12 tghari tu,kami terus balik ke pahang.walaupun tahu jenazahnya dah pun selamat di semadikan.....mood nak berjalan tu dah tak ada....

kalau ikutkan boleh sampai lepas isyak untuk ikut serta majlis tahlil tu tapi....macam2 hal la pulak....

dengan rania yang tiba2 cirit birit n muntah2 sepanjang jalan.....

dengan tiba2 pulak boleh sesat jalan....

berhenti kat tepi jalan toksah dok kata la.....entah berapa kali la kot....

sampai abah kena berhenti kat petronas mana ntah sebab ummi nak tukar baju....

apa tak nye....rania muntah habis atas ummi...basah dari luar sampai ke dalam....huhuhu....kenangan betul la pergi kelantan ni.....hehehe....


Allahyarhamah Suhaila bt Abas.....ko memang kawan yang baik....tiba2 rasa hilang sesuatu dari dalam diri ni bila dapat tahu ko dah pergi.walaupun kita jarang berjumpa tapi setiap apa yang berlaku pada ko saya tahu...tiba2 rindu tu datang....

Sue....moga ko tenang kat sana.insyaallah....Allah berikan ko tempat yang istimewa kat sana sebab ko memang baik orangnya.ko tak pernah marah orang...tak pernah kutuk orang...ko tak pernah sakitkan hati orang...dan sebab tu orang xde sakit hati kat ko....

tapi memang lumrah dunia...yang baik tu cepat je di ambil kembali....Allah dah ambik ko semula dari kami....mungkin sebab kami dah tak sanggup tengok ko sakit dan Allah pun dah taknak ko menderita....

Sue....terima kasih untuk kenangan2 kita dulu.dari sekolah rendah kita kenal sampai la kesekolah menengah kita di sekolah yang sama.bukan tu je....kita sama2 ambik kursus dan sama2 masuk keje....sampaikan kat mana je saya ada,ko mesti ada.dan orang akan tanya pada saya bila ko xde bersama....kita tak boleh berpisah sebab orang akan ingat kita bergaduh kan....

Sue...ko dah tak ada....menangis adalah terapi yang baik bila ingatkan ko....ko akan kekal dalam ingatan dan kenangan sebagai seorang sahabat yang baik.....

terima kasih sahabatku.....alfatihah untukmu.....












Ada 3 hal....



Assalamualaikum.....

kongsi lagi...


Ada 3 Hal dalam hidup yang tidak boleh kembali :

1. Waktu
2. Kata-kata
3. Kesempatan.

Ada 3 Hal yang dapat menghancurkan hidup seseorang :

1. Kemarahan
2. Keangkuhan
3. Dendam.

Ada 3 Hal yang tidak boleh hilang :

1. Harapan
2. Keikhlasan
3. Kejujuran.

Ada 3 Hal yang paling berharga :

1. Kasih Sayang
2. Cinta
3. Kebaikan.

Ada 3 Hal dalam hidup yang tidak pernah pasti :

1. Kekayaan
2. Kejayaan
3. Mimpi.

Ada 3 Hal yang membentuk watak seseorang :

1. Komitmen
2. Ketulusan
3. Kerja keras.

Ada 3 Hal yang membuat kita sukses :

1. Tekad
2. Kemahuan
3. Fokus.

Ada 3 Hal yang tidak pernah kita tahu :

1. Rezeki
2. Umur
3. Jodoh.

TAPI, ada 3 Hal dalam hidup yang PASTI, iaitu :

1. Tua
2. Sakit
3. Kematian.




















Tanda - tanda kematian.....

Assalamualaikum.....

lama dah tak kongsi2 ilmu kan....

mengadap fb di pagi yang sangat sejuk ni...sambil menaip,sambil tangan dok tarik selimut...hehehe....

ilmu yang sangat menarik untuk di kongsi...meh kita baca sama2....



Tanda-tanda Sebelum Kita Meninggal Dunia


100 hari sebelum kematian – Ini adalah tanda pertama dari Allah kepada hambanya dan hanya akan disedari oleh mereka-mereka yang dikehendakinya. Walau bagaimanapun semua orang Islam akan mendapat tanda ini cuma sama ada mereka sedar atau tidak sahaja. Tanda ini akan berlaku lazimnya selepas waktu Asar. Seluruh tubuh iaitu dari hujung rambut sehingga ke hujung kaki akan mengalami getaran atau seakan-akan mengigil.

40 hari sebelum kematian – Tanda ini juga akan berlaku sesudah waktu Asar. Bahagian pusat kita akan berdenyut-denyut. Pada ketika ini daun yang tertulis nama kita akan gugur dari pokok yang letaknya di atas Arasy Allah. Maka malaikat maut akan mengambil daun tersebut dan mula membuat persediaannya ke atas kita antaranya ialah ia akan mula mengikuti kita sepanjang masa. Akan terjadi malaikat maut ini akan memperlihatkan wajahnya sekilas lalu dan jika ini terjadi, mereka yang terpilih akan merasakan seakan-akan bingung seketika.

7 hari sebelum kematian – Adapun tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan musibah kesakitan di mana orang sakit yang tidak makan secara tiba- tiba ianya berselera untuk makan.

3 hari sebelum kematian – Pada ketika ini akan terasa denyutan di bahagian tengah dahi kita iaitu di antara dahi kanan dan kiri. Jika tanda ini dapat dikesan maka berpuasalah kita selepas itu supaya perut kita tidak mengandungi banyak najis dan ini akan memudahkan urusan orang yang akan memandikan kita nanti. Ketika ini juga mata hitam kita tidak akan bersinar lagi dan bagi orang yang sakit hidungnya akan perlahan-lahan jatuh dan ini dapat dikesan jika kita melihatnya dari bahagian sisi. Telinganya akan layu dimana bahagian hujungnya akan beransur-ansur masuk ke dalam. Telapak kakinya yang terlunjur akan perlahan-lahan jatuh ke depan dan sukar ditegakkan.

1 hari sebelum kematian – Akan berlaku sesudah waktu Asar di mana kita akan merasakan satu denyutan di sebelah belakang iaitu di kawasan ubun-ubun di mana ini menandakan kita tidak akan sempat untuk menemui waktu Asar keesokan harinya.
Hari kematian – Akan berlaku keadaan di mana kita akan merasakan satu keadaan sejuk di bahagian pusat dan ianya akan turun ke pinggang dan seterusnya akan naik ke bahagian halkum. Ketika ini hendaklah kita terus mengucap kalimah syahadah dan berdiam diri dan menantikan kedatangan malaikat maut untuk menjemput kita kembali kepada Allah yang telah menghidupkan kita dan sekarang akan mematikan pula.




                              wallahu'alam.















Wednesday, 28 August 2013

Tahniah....ada blogger baru dapat baby...

Assalamualaikum....

selamat pagi anak2 ummi....

tengah jenguk2 fb pagi tadi,ada pulak khabar gembira dari salah sorang anak ummi....
mmmm....dah dapat baby ye....

alhamdulillah...tahniah ekin n suami.....

selamat menjalani kehidupan yang baru bersama insan yang baru tu....
nikmati kehidupan sebagai seorang ibu dan ayah ye....

sebenarnya ekin ni salah sorang anak kesayangan abah jugak kat uia tu....dari budak nakal yang curi2 main mercun tengah malam sampai la sekarang ni.....dah jadi mummy....hehehe....

lepas ni,semua entry orang ni mesti tentang baby baru la kan....

kita tunggu cerita dari dia ye......



comelnya.....
cik google kasi pinjam....




mari kita baca sama2....






Monday, 26 August 2013

Sukaneka Raya 2013.....geng Rewang@4u


Assalamualaikum.....

sunyi sepi rumah ni....yang ada cuma rania yang tengah layan game kat komputer n imaduddin yang tengah layan hoki kat Arena tu.naim n fitrah ada tuisyen malam ni....abah pulak dah 2 hari tak balik.tghari tadi abah call bagitahu nak balik hari ni.tapi sampai sekarang x sampai2 pun......

mmmm....entah la....pukul berapa abah nak sampai rumah tu nanti....

semalam kawasan kejiranan ummi ni adakan jamuan hari raya.selalunya setiap tahun kami jalankan program tu waktu malam tapi tahun ni buat kelainan sikit.ramai yang setuju adakan program tu waktu siang pulak.sebabnya...kalau buat malam,ada je alasan2 yang tak enak di dengar....

anak nak tido la....

penat la....

sakit kepala la....

ooppsss!!!!!

hehehe....

ok...kali ni kita buat waktu siang...agak2 apa pulak alasannya ye...ooppsss!!!!!...huhuhu...

meh kita tengok gambar...


team A

team B

acara ibu...anyam ketupat dengan riben...
yang terror pun jadi ketor tangan....hahaha...

acara famili....
cari bola ping pong berwarna.....
ibubapa hanya mencari dengan arahan dari anak sahaja...
jenuh gelak dengan gelagat pasangan2 ni....

kompom ke tak kompom warna tu....
hahaha...

2nd round...
suami je yang cari,isteri bagi arahan...
hahaha...lagi kelakor.....

yang di tunggu2 oleh kanak2....

puas hati dengan hasil yang dapat...
sapa banyak dapat hadiah tau.....

menang kalah tetap dapat hadiah....



acara bapa....
baling belon ber air...
kena ada skill...



bersantai...
sambil makan....boleh tengok game...





rewang masak ramai2....
malam sebelumnya....



ibu2...bapa2....gotong royong ramai2...
muhibbah sangat...



alhamdulillah.....
ramai yang menghulurkan tangan untuk membantu....



seronok sangat bila tengok hubungan sesama kejiranan ummi ni.sikit2 yang terasa hati tu semua tolak tepi....
adat la bila bermasyarakat...tak semua boleh ikut cara kita.tapi bila sama2 bagi idea...alhamdulillah....yang simple pun boleh jadi meletooop!!!!!!

anyway...salute la kat geng Rewang@4u ni.....

korang memang MELETOOOPPPP!!!!!!......













Friday, 23 August 2013

entry yang tertinggal...Klik..Klik...raya 2013

Assalamualaikum...

syawal ke 7.....

sedikit demi sedikit jiran2 ummi ni dah mula balik ke batang kali ni.semalam ramai jugak budak2 yang datang beraya.kawan2 fitrah la....

petang ni kawan2 imaduddin n naim pulak nak datang beraya....mmm...apa nak masak ye....

syawal di jengka 9....

dah jadi tradisi setiap tahun...tambah pulak sejak pak long dah bergelar otai photografer ni....bergambar kenangan setiap syawal adalah acara yang dinanti2kan....






keluarga besar Allahyarham Hj.Zainal Abidin


sebelum2 ni kita pakai kamera cikai je...yang ikat getah tu...hahaha....

semenjak 2 menjak ni...kamera mahal la kan....hehehe...gambar lagi cantik....posing lagi menarik...

satu2nya kenangan tahun lepas bergambar dengan arwah wan.entah la....tahun lepas arwah wan sporting sangat.ikut je kehendak anak2....


Aidilfitri 2012....

tahun ni tinggal tok sorang menyerikan gambar famili....alhamdulillah....tok pun sporting tahun ni....dan yang membuatkan semua orang ternganga...paksu pun sporting....ayooo....sudah tukar ka sekarang...?...hahaha....

paksu tu orang yang paling susah sekali nak di ajak bergambar.kontrol macho la tu....hehehe...

tahun depan kalau panjang umur turn raya kat pahang la pulak......insyaallah......
















hujan.....

Assalamualaikum....

pagi yang sejuk...sejuk...sejuk....rasanya seluruh negara kot hujam pagi ni.bila baca kat fb semua kawan2 update status tentang hujan.

hujan rahmat dipagi jumaat yang berkah.moga hujan ini mampu menyejukkan suasana dunia yang sedang panas ni. moga hujan ni juga mampu sejukkan juga hati2 manusia yang sedang 'panas' ketika ini....

dah 2-3 hari baju tak kering2.bila pegang semuanya sejuk belaka.nak angkat pun jadi was2...ni sejuk kering ke...sejuk basah...huhuhu...

rindu kat abah....dah 2 hari abah tak balik.sibuk beno dengan program kat uia tu.ummi paham sesangat dah kalau ada program macam tu.kadang2 abah call bagitahu nak balik tapi ummi yang tak bagi balik.ye la....nak balik dah tengah malam...nak sampai kat rumah je dah dekat 1 jam.esokpagi sebelum subuh dah nak pergi semula....

lebih baik tidur je la kat sana.penat badan je ulang alik macam tu.tapi abah ni degil jugak orangnya.kalau dia kata nak balik,dia tetap akan balik.macam minggu lepas...dah dekat pkl 12 tgh malam abah sampai kat rumah.balik semata2 nak ummi buatkan nasi goreng n ikan bilis goreng + cili padi.siap makan,bawak rania n ummi ronda2 naik moto,singgah kedai mamak minum teh tarik...balik rumah lelap mata 1/2 jam,pukul 3 pagi dah pegi semula.....

dan macam biasa selagi abah tak sms bagitahu dia dah selamat sampai kat sana,ummi tak boleh lelapmata.bila abah sms bgtahu dia dah sampai,tengok jam dah dekat pukul 4 pagi.pkl 5.30pagi dah kena bangun nak siapkan sarapan anak2 yang nak pegi sekolah.....

akibatnya...lepas semua pegi sekolah,ummi tarik selimut la.....golek2 dengan rania atas katil....hehehe...

malam tadi abah call bagitahu mlm ni abah balik.mmm....balik dengan sebeban baju2 yang perlu di basuh....biasa la tu.....





















Tuesday, 13 August 2013

SATU HARI DI HARI RAYA

Assalamualaikum.....

sedar tak sedar dah seminggu kita berhari raya kan....sekejap je masa berlalu....

alhamdulillah...raya ummi sekeluarga sempurna walaupun masih berselubung duka.sebelah keluarga abah mahupun keluarga ummi,masing2 ada cerita duka yang tersendiri.....

merindui keriuhan suara arwah wan di pagi sehari sebelum 1 syawal....tahun ni 1 syawal ummi sekeluarga di rumah opah.sehari sebelum  tu ramai2 buat rendang dan ketupat.dengan acik ila yang memang sentiasa sibuk kat dapur,makngah zara dengan baby haikal,abah yang kena basuh ayam sorang2,pakngah n pakcik nizam yang menganyam daun palas....masing2 cuba meriuhkan suasana supaya opah tidak terlalu rasa kehilangan.

dapat tangan acik ila je tengah kopek kerang...
rendang kerang kita tahun ni ye acik....





pakngah n pakcik nizam...


anak bujang ummi...
tolong blender bahan2 rendang....hihihi...


menghilangkan rasa sedih....
opah sibukkan diri di dapur.....


2 budak ni...tak pose errkk.....


walaupun hakikatnya semua tahu dan semua dapat rasa kehilangan itu.

maghrib...solat jemaah ramai2 dengan abah mengambil tempat sebagai imam.mendengar suara takbir di skrin tv membuatkan airmata ummi meleleh dengan sendirinya.ingatkan nak cover jugak...tak boleh rupanya.dalam sendu cuba jugak berlagak seperti biasa....

selalunya arwah tokwan yang akan mengimamkan anak2nya dan opah.tapi tahun ni semuanya berubah....

pagi raya,puas cuba mencari masa untuk bergambar dengan opah tapi opah cuba melarikan diri....nak bersalaman pun opah buat2 dengar tak dengar je.....takpe...kami semua paham hati opah....

tengahari nya,ummi sekeluarga balik ke pahang....singgah dulu kat batang kali.ingatkan nak rehat dulu.tapi abah ajak balik awal sikit sebab kalau lama kat rumah nanti ada je yang datang beraya...huhuhu

raya pertama pun jalan boleh sesak macam ni nak
balik ke pantai timur...ayoooo....

sampai kat jengka 9....yeeehaaaaa......seronoknya beraya di desa...hahaha...

kata sorang jiran rumah tok,kalau dengar riuh rendah tu maknanya makngah anie ni dah balik la tu...hehehe...

berakhir 1 syawal.....syawal ke 2....pagi2 semua dah bersiap  nak melawat kubur arwah wan.ramainya orang kat kubur.dah rasa macam ke taman pulak.kalau dulu ummi takut sangat nak kekubur.sekarang ni dah tak rasa apa2 pun....

rasanya kita semua ni terlalu di momokkan dengan cerita2 seram la....asyik2 cerita mayat jadi hantu.....tu pasal la budak2 jadi takut kot.bukan budak je....org tua pun takut!...hahaha...

dari jauh nampak kubur arwah wan...ya!Allah....berserinya.....walaupun kepok tu biasa je...abah bisik kat telinga ummi,kubur arwah wan nampak luas dan besar walaupun sebenarnya sama je dengan kubur2 yang lain....alhamdulillah....moga arwah wan tenang dan selesa di Sana.....



tempat melepaskan rindu pada arwah wan...

naim cakap kat ummi.....
"pegang kubur wan,naim rasa macam naim
tengah peluk wan....."...
syahdunya.....










Monday, 5 August 2013

BISKUT CORNFLAKES sedap


Assalamualaikum.....

malam tadi lepas abah n anak2 bujang ummi pergi terawih,ummi mulaprojek ke 2 mem'biskut'.

semuanya sebab tengok kak yatie menayang biskut cornflakes dia.meriah gitu....

anak2 ummi memang suka sangat biskut cornflakes.mulanya ummi nak buat biskut cornflakes madu tapi ummi ni tak berapa gemar sangat biskut yang manis2 ni.

hati ni dah berkenan dengan biskut kak yatie.tengok bahan2nya pun semua ada dalam almari tu.mmm....kali ni ummi buat 2 adunan sebab ummi tahu...kalau buat waktu malam,memang byak la kurangnya kuantiti biskut tu nanti....hehehe...

so mula la projek biskut cornflkakes dengan fitrah n rania.riuh rendah dapur dengan budak kecik tu....Ya! Allah......penuh dapur dengan tepung.bila ummi marah dia kacau ummi nak menguli adunan tu,dia ambik besen n buat adunan dia sendiri.....adoooiii......letih betul la dengan budak sorang ni....


BISKUT CORNFLAKES



Bahan-Bahan


  • 250 gm mentega
  • 3/4 cawan gula aising
  • 1 sudu kecil esen vanilla
  • 1 biji kuning telur
  • 250 gm cornflakes(ramas2 sikit)
  • 2 cwn tepung naik sendiri-ayak dulu
  • Mangkuk kertas secukupnya
  • Ceri merah dan ceri hijau-dipotong kecil



Cara-Cara

  1. Pukul mentega dan gula aising hingga sebati.
  2. Setelah sebati, masukkan telur dan pukul lagi...setelah itu masukkan esen vanilla.
  3. Masukkan tepung naik sendiri dan cornflakes yg di ramas...gaul sebati guna senduk kayu je.
  4. Masukkan dlm mangkuk kertas dan hiaskan dngn potongan ceri merah dan hijau.
  5. Bakar dalam oven yg telah di panaskan pada suhu 170 C selama 15-20 minit.
  6. Biarkan sejuk di redai biskut. Simpan dlm bekas kedap udara.





belum masak....

dah siap masak...




alhamdulillah.....sedap tau biskut ni.patut la kak yatie kata biskut ni sedap.nampaknya resepi ni kena masuk dalam buku resepi la....tak leh tunggu2 lagi.tak mau tukar resepi lain dah.....



mintak izin ye kak yatie....ummi c&p je dari dapur kak yatie .nak tepek kat sini pulak.mana la tahu kot2 anak2 ummi nak buat biskut ni bila dah besar nanti.ye la....farah pun dah duduk rumah sendiri.kalau dia mintak resepi kat ummi,ummi suruh dia rujuk kat sini je......



















BISKUT DAHLIA


Assalamualaikum....

okeh.....jom mula projek biskut raya....

pagi ahad...lepas sahur je dah tak boleh buang masa lagi.sorang2 ummi godek2 kat dapur ni.projek pertama.....biskut dahlia.

macam biasa....bila setahun sekali baru nak mem'biskut',mula la selongkar semula buku2 resepi.dalam dok baca resepi kat dalam buku,tangan ni tetap nak pergi rumah cik google.agak2nya la.....dalam dunia ni,orang yang paling ummi percaya,cik google kot!...hahaha...

dalam perkiraan ummi,kalau nak berguru,biar la dengan orang yang mmg pakar dalam bidangnya.betul tak...?

jalan2 dapur orang,singgah kat dapur  kak gee.wah...bukan main lagi kak gee memuji biskut dahlia CMG.sebenarnya bukan kak gee je yang puji,tapi bila baca komen2 yang ada,ramai jugak yang kata dah cuba resepi ni n memang sedap.

so,ummi rasa ummi nak try resepi CMG ni la tapi resepi ni ummi c&p dari dapur kak gee.jom tengok resepinya....

Jom kita intai resipi.

BAHAN2NYA:


300 gms butter (Kjee guna Anchor)
160 gms gula ising
2 kuning telor
sedikit esen vanilla
240 gms tepung gandum
100 gms tepung jagung
160 gms tepung kastad
ceri merah dan hijau

CARA:

Butter diletak pada suhu bilik. Apabila sudah lembut, dikacau hingga sebati dengan gula ising. Jangan pukul hingga kembang sebab itu akan buat bentuk kuih nanti melepek. Pastu masukkan kuning telor dan esen vanilla. Kacau
hingga semua bahan2 bersatu dan rata.

Kemudian masukkan tepung2 yang telah diayak bersama sedikit demi sedikit. Seandainya doh terlalu lembik, bubuh sedikit tepung hingga menjadi doh yang elok untuk ditekan menjadi bunga dahlia.

Hias dengan ceri ataupun kismis.

Bakar dalam oven dengan suhu 170 darjah selama 20 minit atau sampai biskut cukup masak.


tengok tu....cantik kan hasil airtangan kak gee.resepi tu ummi copy paste je dari dapur kak gee tau.

nak di jadikan cerita,dah siap menguli,tak jumpa pulak acuan biskut dahlia.boleh gitu....?...hahahha....

adoooiii.....nak guna acuan apa ni....?...cari punya cari,jumpa la acuan biskut ulat bulu ni.....hantam saja la labu.....


guna je la acuan apa pun....

cantik jugak kan....>>> puji diri sendiri

sessi memanaskan badan

satu adunan dapat banyak ni.....
cukup la tu.....janji ada.....hahaha....



okeh...siap satu jenis.fitrah bangun pagi tu dia tengok dah ada balang kuih raya atas meja.

dalam dok senyum2 tu ummi kena ngomel jugak sebab tak tunggu dia buat sama2.....hehehe...ummi nak try je....nak dapat balik skill yang dah lama kena tinggal.lepas ni kita buat sama2 ye.....


malam tu,lepas berbuka je,masing2 ambik balang tu nak cuba merasa.mmmmm......memang sedap rupanya.kalau kita pegang mmg keras tapi masuk dalam mulut je terus mencair sendiri.masing2 puji sedap.....

amboi....sedap tu sedap jugak....jangan la lupa diri anak2 ooiiii.....sikit2 jadi la....dah la sikit je yang ada tu.....hahaha....





























last minutes....

Assalamualaikum.....

lagi 4 hari nak raya....ye ke....?...macam tak caya je kan....

" ummi tak buat kuih raya ke...?"....anak dara ummi si fitrah tu risau bukan main lagi bila tengok atas kabinet dapur tu takde satu pun lagi balang kuih raya.yang ada kerepek ubi n pisang yang ummi order dari jiran ummi.

kesian dengan anak dara ummi tu,ummi ajak abah ke kedai bakery kat batang kali ni.

"lagi seminggu nak raya baru nak beli bahan....?"....tokeh kedai tu tanya ummi.

teruk sangat ke ummi ni.....?

kesian anak2.....dek kerana mood ummi n abah yang tak berapa seronok nak raya....terlupa keseronokan untuk anak2.....

" ummi,baju raya naim tu kalau ummi tak sempat beli takpe la....yang tahun lepas tu boleh pakai lagi...."...tersentak ummi sebab terlupa betul nak beli baju untuk naim.hari tu dah janji nak pergi beli.tapi terlupa la pulak.....

sabtu lepas,abah bawak anak2 dia ni pegi shopping.masyaallah.....ramainya orang.....ni la akibatnya kalau beli last minutes.bukan salah orang...salah diri sendiri.

alhamdulillah....settle untuk anak2.hujung rambut ke hujung kaki dah lengkap.lega dah rasanya....

next.....
projek biskut raya....




















Friday, 2 August 2013

AGAR AGAR MILO LAPIS SUSU

Assalamualaikum......
 
entry ke-2 02082013...8.44am...
 
 
kisah menu yang sedap lagi....
 
agar2 ni ummi buat petang semalam untuk berbuka.banyak pinggan jiran2 yang belum berbalas lagi.baik betul jiran sekeliling rumah ummi ni.tiap petang,ada je juadah berbuka yang dihantar kerumah.sama je konsepnya dengan kat jengka.waktu ummi kecik2 dulu,setiap petang tok akan buat kuih sejenis je...tapi banyak.kekadang tu...kuih talam sampai 2 loyang.
 
sebelum berbuka puasa je,mmg dah jadi keje ummi dengan paklong la kena hantar kerumah jiran2 terdekat.waktu tu kawan2 sebaya kami pun akan keluar jugak menghantar juadah.kadang2 tu kami tukar tengah jalan je....hahaha....seronok sangat!....time nak berbuka je....penuh atas meja dengan makanan yang berbagai2....meriah!!!!
 
bila ada jiran yang bagi 'killer food' je....memang jadi rebutan la antara ummi n paklong.ada masa ummi menang...ada masa paklong yang menang.kalau paklong yang menang,lepas dia makan,dia bagi yang lebih tu kat ummi,kalau ummi yang menang,memang takde la baki untuk paklong....padan muka...hahaha.....
 
eh!apasal paksu takde dalam cerita ni erk...?...waktu tu paksu kecik lagi...lagipun paksu tu 'sememey' sikit waktu kecik,so kami tak kawan dengan dia...hahahahaha......>>>mati aku kalau dia baca entry ni....<<<
 
 
ok la....nak habaq mai ni...agar2 ni memang sedap tau.
 
 
 
 

mabelesss....
 
AGAR2 MILO LAPIS SUSU
 
sumber : cik google ( lupa pulak nama tukang masaknya...)
 
Lapis Coklat
8 gm agar2 tali - basuh dan toskan
2 cawan air
1/3 cawan gula pasir
3/4 cawan serbuk milo
 
 
* masak agar2 bersama air hingga agar2 larut
*masukkan gula dan milo
*kacau hingga semua bahan larut dan tapiskan
*tuang adunan kedalam loyang ataupun acuan pilihan
*biar beku
 
 
Lapis Susu
 
10gm agar2 tali - basuh dan toskan
1 3/4 cawan air
1/2 cawan susu cair
sedikit esen vanilla ( ummi tak bubuh pun )
 
* masak agar2 dengan air hingga agar2 larut
masukkan gula dan kacau hingga larut
*tapis dalam bekas lain
*masuk susu cair dan esen vanilla
* kacau sebentar
*perlahan2 tuang adunan keatas lapisan coklat tadi
*bekukan sebelum di makan
 
 
 
 
*** cakar permukaan lapisan coklat yang telah beku dengan garfu sebelum menuang adunan susu.ini supaya kedua2 lapisan tersebut dapat melekat dan tidak terlerai apabila di potong
*** pada ummi agar2 ni agak keras sedikit.bagi yang nak lebih lembut sedikit,mybe boleh tambah air sikit waktu nak masak agar2 tu.
 
 
 

sedap tau....tak la keras mana pun....keras sikit je....